Çarşıbaşı Meslek Yüksekokulu

Sınav Uygulama İlkeleri

T.C.

TRABZON ÜNİVERSİTESİ

Çarşıbaşı Meslek Yüksekokulu

Ölçme Değerlendirme Faaliyetlerinde Takip Edilecek İlkeler 

 

Uygulamanın Amacı: Bu uygulamanın amacı, sınav süreçlerinin sistematik ve standartlara uygun bir şekilde; adil, kaliteli ve güvenilir şekilde yürütülmesini sağlamaktır. 

  1. Sınav evrakının başlangıç kısmında “üniversite, fakülte, bölüm, program, dersin kodu ve adı, sınav türü (Vize-Final) eğitim öğretim yılı ve dönemi, sınavın yapıldığı tarih” açıkça belirtilmedir. 

  2. Sınav evrakları, birimin sınav şablonuna uygun biçimde hazırlanmalıdır. 

  3. Sınav soruları, programın ve dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olmalıdır. Final sınavı dersin tüm öğrenme çıktılarını kapsamalıdır. 

  4. Sorular, belirlenen (Kolay, Orta, Zor) zorluk derecelerine göre hazırlanmalıdır.

  5. Sınavlar kapsam geçerliliğini sağlayacak yeterlikle sorudan oluşturulmalıdır.

  6. Sınav ve soru yönergeleri açık ve net olmalı, soru işaretlerine mahal vermemelidir.

  7. Sınavlar en az 20 sorudan oluşmalıdır.

  8. Sınavlarda kullanılan farklı soru tiplerinin soru değerleri aşağıdaki tabloda yer aldığı şekilde kullanılmalıdır.

  • Açık uçlu soru : 4 soru değerinde
  • Çoktan seçmeli sınav sorusu : 1 soru değerinde
  • Doğru yanlış sorusu : 1 soru değerinde
  • Boşluk doldurma sorusu : 1 soru değerinde
  • Eşleştirme / Sıralama sorusu : 1 soru değerinde
  1. Ölçme yöntem ve araçlarında çeşitliliğe önem verilmeli. Dersin tabiatına uygun ise süreç odaklı alternatif ölçme yöntemleri tercih edilmelidir.

  2. Tüm sınav evrakları için detaylı cevap anahtarı hazırlanmalıdır. Açık uçlu sorularda tüm olası cevapları mümkün mertebe kapsayacak, anahtar kelimelerin vurgulandığı, her bir detayın nasıl puanlandığı açıkça belirtilen bir cevap anahtarı hazırlanmalıdır.

  3. Ödev, Sunum, Proje benzeri performansa dayalı değerlendirmelerde detaylı Dereceli/Analitik/Bütüncül Puanlandırma Anahtarı kullanılmalıdır. Puanlama anahtarları ve kriterler ödev öncesinde öğrenci ile paylaşılmalıdır. 

  4. Uygulamalı derslerde, uygulamaya yönelik değerlendirme yapılmasına özen gösterilmelidir. Bu kapsamda uygulamalı dersler bir vize ve bir final sınavı veya iki vize ve bir final sınavı şeklinde değerlendirilebilir. Her iki duruma yönelik hazırlanan sınavlarda sınav türü olarak aşağıdaki senaryolardan biri kullanılmalıdır. 

  • Uygulamalı derslerde 1. senaryo:

Vize1: Sınav / proje / ödev / uygulama sınavı

Vize2: Proje / ödev / uygulama sınavı

Final : Sınav / uygulama sınavı

  • Uygulamalı derslerde 2. senaryo:

Vize1: Proje / ödev / uygulama sınavı

Final : Sınav / uygulama sınavı  

  1. Teorik dersler bir vize ve bir final sınavı veya iki vize ve bir final sınavı şeklinde değerlendirilebilir. Sınavların türü öğretim elemanı tarafından belirlenir. 

Vize1 : Sınav / proje / ödev

Vize2 : Sınav / proje / ödev

Final : Sınav

Menüyü Kapat