Kalite :::
Paydaş Analizi
Bu analizin amacı Bilgisayar Teknolojileri Bölümü’nde eğitim-öğretim sürecine katkı sağlayacak paydaşları sistematik biçimde tanımlamak, paydaş beklentilerini dikkate alarak müfredat geliştirme ve kalite iyileştirme çalışmalarına yön vermek ve üniversite–sektör iş birliğini güçlendirmektir. Paydaşlar Bilgisayar Teknolojileri Bölümü altında yer alan Bilgisayar Teknolojisi, İnternet ve Ağ Teknolojileri ve Bilgisayar Destekli Tasarım ve Animasyon programlarının sunduğu eğitim-öğretim, araştırma-geliştirme ve toplumsal katkı faaliyetlerinden doğrudan veya dolaylı biçimde etkilenen, aynı zamanda bu faaliyetlerin işleyiş biçimini etkileyen kişi, grup ve kurumları ifade etmektedir. Bu kapsamda paydaş analizi sürecinde Bilgisayar Teknolojileri bölümüyle doğrudan ya da dolaylı olarak etkileşim içerisinde bulunan paydaşlar sistematik biçimde tespit edilmiş ve önceliklendirilmiştir. Paydaşlar temel olarak iç ve dış paydaşlar olarak sınıflandırılmıştır.
- İç Paydaşlar: Birimin faaliyetlerinden etkilenen veya birimi etkileyen, kurum bünyesinde yer alan kişi, grup veya birimlerdir.
- Dış Paydaşlar: Birimin faaliyetlerinden etkilenen veya birimi etkileyen, kurum dışındaki kişi, grup veya kurumlardır.
Belirlenen paydaşların rolü, birime katkısı, birimden beklentisi, önem derecesi ve etki düzeyi Tablo 1’de sunulmuştur.
Tablo 1. Paydaşların Önceliklendirilmesi
|
Paydaş |
Paydaş (İç/Dış) |
Rolü |
Katkısı |
Beklentisi |
Önemi |
Etki Düzeyi Açıklaması |
|
Öğrenciler |
İç |
Eğitim-öğretim sürecinin ana katılımcısı |
Ders başarısı, proje ve staj çalışmaları |
Kaliteli eğitim, beceri kazanımı, istihdam olanakları |
Yüksek |
Birimin temel varlık nedeni ve çıktı başarısının ölçütü. |
|
Akademik Kadro |
İç |
Müfredat geliştirme ve öğretim |
Ders planları, araştırma ve danışmanlık |
Akademik gelişim, kalite standartları |
Yüksek |
Tüm eğitim-öğretim, AR-GE ve toplumsal katkı süreçlerinin yürütücüsü ve sorumlusu. |
|
Üniversite Yönetimi (Kalite Koordinatörlüğü) |
İç |
Kalite yönetimi ve süreç gözetimi |
Sürekli iyileştirme ve kalite standartlarının uygulanması |
Kurumsal hedeflere uyum, raporlama |
Yüksek |
Birim stratejilerini ve kaynak tahsisini yönlendiren, kaliteyi denetleyen üst otorite. |
|
İdari Personel |
İç |
Destek hizmetleri |
Laboratuvar, büro ve idari destek |
İş süreçlerinde verimlilik, destek |
Orta |
Birimin günlük operasyon ve lojistik süreçlerinin aksamadan yürütülmesini sağlar. |
|
YÖK / YÖKAK |
Dış |
Düzenleyici ve akreditasyon |
Eğitim standartları ve mevzuat kontrolü |
Kalite ve akreditasyon uygunluğu |
Yüksek |
Birimin yasal statüsünü, asgari standartlarını ve müfredat çerçevesini belirler. |
|
Akreditasyon Kurumları |
Dış |
Kalite değerlendirme |
Program ve süreçlerin akreditasyonu |
Standartlara uygunluk, raporlar |
Yüksek |
Birimin ulusal/uluslararası tanınırlığını ve kalitesini doğrudan etkiler. |
|
Özel Sektör / İşverenler |
Dış |
Mezun istihdamı |
Staj ve iş imkânları, sektör gereksinimleri |
Kalifiye iş gücü |
Yüksek |
Mezunların istihdam edilme oranı ve program çıktılarının sektörle uyumunun geri bildirimini sağlar. |
|
Mezun Öğrenci |
Dış |
Program çıktılarının göstergesi |
İş gücü ve geri bildirim |
Mesleki yeterlilik, istihdam olanakları |
Orta-Yüksek |
Birimin itibarını temsil eder ve müfredat iyileştirmesi için kritik geri bildirim sağlar. |
|
Organize Sanayi Bölgesi |
Dış |
Endüstriyel iş birliği |
Staj ve proje desteği |
Nitelikli iş gücü |
Orta-Yüksek |
Pratik uygulama alanları ve bölgesel AR-GE iş birlikleri için önemli potansiyel. |
|
TÜBİTAK |
Dış |
Araştırma destekleyici |
AR-GE projeleri, fon sağlama |
Bilimsel ve teknolojik gelişim |
Orta |
Birimin AR-GE kapasitesini ve bilimsel yayın çıktısını doğrudan fonlarla destekler. |
|
İl ve İlçe Belediyeleri |
Dış |
Yerel iş birliği |
Toplumsal projeler, iş birliği |
Yerel katkı ve hizmet |
Orta |
Birimin sosyal sorumluluk ve bölgesel kalkınma projelerine zemin hazırlar ve ortak olur. |
|
Valilik / Kaymakamlık |
Dış |
Resmî iş birliği ve destek |
Projeler ve sosyal sorumluluk |
Bölgesel kalkınma |
Orta |
Resmî destek ve yerel yönetimlerle büyük ölçekli projelere resmiyet kazandırır. |
|
İŞ-KUR |
Dış |
İstihdam ve kariyer desteği |
Mezun iş yönlendirmesi |
İstihdam verimliliği |
Orta |
Mezunların işgücü piyasasına katılımı ve istihdam verilerinin takibi açısından önemlidir. |
|
Meslek Odaları |
Dış |
Mesleki standartların sağlanması |
Yeterlilik ve sertifikasyon |
Mesleki yeterlilik, standartlar |
Orta |
Bölüm müfredatının meslek standartlarına uygunluğunu teyit eden, sektörel meslek ahlakını ve yeterliliğini düzenleyen kurum. |
|
Sivil Toplum Kuruluşları (STK) |
Dış |
Toplumsal katılım ve destek |
Sosyal sorumluluk projeleri |
Toplumsal fayda ve katkı |
Orta |
Sosyal sorumluluk ve toplumsal farkındalık projelerinde Birimin etkinliğini artırır. |
|
Basın |
Dış |
İletişim ve farkındalık |
Tanıtım, medya desteği |
Bilgilendirme ve görünürlük |
Düşük-Orta |
Birimin akademik ve toplumsal başarılarının duyurulması ve itibar yönetimi için önemlidir. |
|
Yöre Halkı |
Dış |
Toplumsal fayda ve geri bildirim |
Sosyal etki ve toplumsal geri bildirim |
Eğitimden fayda, bölgesel katkı |
Düşük-Orta |
Bölgenin genel kamuoyu desteğini ve Birimin toplumsal etkisini yansıtır. |
Tablo 2. Paydaş – Ürün/Hizmet Matrisi
|
Ürün/Hizmet Kalemi |
Öğrenciler |
Akademik Kadro |
Üni. Yön. (Kalite Koord.) |
İdari Personel |
YÖK /YÖKAK |
Akreditasyon Kuruluşları |
TÜBİTAK |
Mezun Öğrenci |
İl/İlçe Bld. |
Valilik /Kaym. |
Öz. Sekt. |
İŞ-KUR |
Meslek Odaları |
OSB |
STK |
Basın |
Yöre Halkı |
|
|
Eğitim Öğretim |
Nitelikli Mezunlar |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
|
* |
|
|
* |
* |
* |
* |
|
|
* |
|
Güncel Müfredat |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
|
* |
|
|
* |
|
* |
* |
|
|
|
|
|
Sertifika ve Yaşam Boyu Eğitim |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
|
* |
* |
|
* |
|
* |
* |
* |
* |
* |
|
|
Araştırma Geliştirme |
Bilimsel Yayınlar ve Projeler |
* |
* |
* |
* |
* |
* |
|
|
|
* |
|
|
* |
|
* |
|
|
|
Teknoloji Transferi ve İnovasyon |
* |
* |
* |
* |
|
|
* |
* |
|
|
* |
|
|
* |
|
|
|
|
|
Endüstriyel Çözümler ve Danışmanlık |
* |
* |
* |
* |
|
|
|
* |
|
|
* |
|
|
* |
* |
|
|
|
|
Toplumsal Katkı |
Bölgesel Kalkınma ve Sosyal Sorumluluk |
* |
* |
* |
* |
|
|
* |
* |
* |
* |
* |
|
|
* |
* |
* |
* |
|
Toplumu Bilgilendirme ve Farkındalık |
* |
* |
* |
* |
|
|
|
* |
* |
* |
|
|
|
|
* |
* |
* |
|
|
Altyapı ve Kaynak Paylaşımı |
* |
* |
* |
* |
|
|
|
|
* |
* |
* |
|
|
* |
* |
|
|
|









