Çarşıbaşı Meslek Yüksekokulu

Paydaş Analizi

Bu analizin amacı Bilgisayar Teknolojileri Bölümü’nde eğitim-öğretim sürecine katkı sağlayacak paydaşları sistematik biçimde tanımlamak, paydaş beklentilerini dikkate alarak müfredat geliştirme ve kalite iyileştirme çalışmalarına yön vermek ve üniversite–sektör iş birliğini güçlendirmektir. Paydaşlar Bilgisayar Teknolojileri Bölümü altında yer alan Bilgisayar Teknolojisi, İnternet ve Ağ Teknolojileri ve Bilgisayar Destekli Tasarım ve Animasyon programlarının sunduğu eğitim-öğretim, araştırma-geliştirme ve toplumsal katkı faaliyetlerinden doğrudan veya dolaylı biçimde etkilenen, aynı zamanda bu faaliyetlerin işleyiş biçimini etkileyen kişi, grup ve kurumları ifade etmektedir. Bu kapsamda paydaş analizi sürecinde Bilgisayar Teknolojileri bölümüyle doğrudan ya da dolaylı olarak etkileşim içerisinde bulunan paydaşlar sistematik biçimde tespit edilmiş ve önceliklendirilmiştir. Paydaşlar temel olarak iç ve dış paydaşlar olarak sınıflandırılmıştır.

  • İç Paydaşlar: Birimin faaliyetlerinden etkilenen veya birimi etkileyen, kurum bünyesinde yer alan kişi, grup veya birimlerdir.
  • Dış Paydaşlar: Birimin faaliyetlerinden etkilenen veya birimi etkileyen, kurum dışındaki kişi, grup veya kurumlardır.

Belirlenen paydaşların rolü, birime katkısı, birimden beklentisi, önem derecesi ve etki düzeyi Tablo 1’de sunulmuştur.

Tablo 1. Paydaşların Önceliklendirilmesi

Paydaş

Paydaş (İç/Dış)

Rolü

Katkısı

Beklentisi

Önemi

Etki Düzeyi Açıklaması

Öğrenciler

İç

Eğitim-öğretim sürecinin ana katılımcısı

Ders başarısı, proje ve staj çalışmaları

Kaliteli eğitim, beceri kazanımı, istihdam olanakları

Yüksek

Birimin temel varlık nedeni ve çıktı başarısının ölçütü.

Akademik Kadro

İç

Müfredat geliştirme ve öğretim

Ders planları, araştırma ve danışmanlık

Akademik gelişim, kalite standartları

Yüksek

Tüm eğitim-öğretim, AR-GE ve toplumsal katkı süreçlerinin yürütücüsü ve sorumlusu.

Üniversite Yönetimi (Kalite Koordinatörlüğü)

İç

Kalite yönetimi ve süreç gözetimi

Sürekli iyileştirme ve kalite standartlarının uygulanması

Kurumsal hedeflere uyum, raporlama

Yüksek

Birim stratejilerini ve kaynak tahsisini yönlendiren, kaliteyi denetleyen üst otorite.

İdari Personel

İç

Destek hizmetleri

Laboratuvar, büro ve idari destek

İş süreçlerinde verimlilik, destek

Orta

Birimin günlük operasyon ve lojistik süreçlerinin aksamadan yürütülmesini sağlar.

YÖK / YÖKAK

Dış

Düzenleyici ve akreditasyon

Eğitim standartları ve mevzuat kontrolü

Kalite ve akreditasyon uygunluğu

Yüksek

Birimin yasal statüsünü, asgari standartlarını ve müfredat çerçevesini belirler.

Akreditasyon Kurumları

Dış

Kalite değerlendirme

Program ve süreçlerin akreditasyonu

Standartlara uygunluk, raporlar

Yüksek

Birimin ulusal/uluslararası tanınırlığını ve kalitesini doğrudan etkiler.

Özel Sektör / İşverenler

Dış

Mezun istihdamı

Staj ve iş imkânları, sektör gereksinimleri

Kalifiye iş gücü

Yüksek

Mezunların istihdam edilme oranı ve program çıktılarının sektörle uyumunun geri bildirimini sağlar.

Mezun Öğrenci

Dış

Program çıktılarının göstergesi

İş gücü ve geri bildirim

Mesleki yeterlilik, istihdam olanakları

Orta-Yüksek

Birimin itibarını temsil eder ve müfredat iyileştirmesi için kritik geri bildirim sağlar.

Organize Sanayi Bölgesi

Dış

Endüstriyel iş birliği

Staj ve proje desteği

Nitelikli iş gücü

Orta-Yüksek

Pratik uygulama alanları ve bölgesel AR-GE iş birlikleri için önemli potansiyel.

TÜBİTAK

Dış

Araştırma destekleyici

AR-GE projeleri, fon sağlama

Bilimsel ve teknolojik gelişim

Orta

Birimin AR-GE kapasitesini ve bilimsel yayın çıktısını doğrudan fonlarla destekler.

İl ve İlçe Belediyeleri

Dış

Yerel iş birliği

Toplumsal projeler, iş birliği

Yerel katkı ve hizmet

Orta

Birimin sosyal sorumluluk ve bölgesel kalkınma projelerine zemin hazırlar ve ortak olur.

Valilik / Kaymakamlık

Dış

Resmî iş birliği ve destek

Projeler ve sosyal sorumluluk

Bölgesel kalkınma

Orta

Resmî destek ve yerel yönetimlerle büyük ölçekli projelere resmiyet kazandırır.

İŞ-KUR

Dış

İstihdam ve kariyer desteği

Mezun iş yönlendirmesi

İstihdam verimliliği

Orta

Mezunların işgücü piyasasına katılımı ve istihdam verilerinin takibi açısından önemlidir.

Meslek Odaları

Dış

Mesleki standartların sağlanması

Yeterlilik ve sertifikasyon

Mesleki yeterlilik, standartlar

Orta

Bölüm müfredatının meslek standartlarına uygunluğunu teyit eden, sektörel meslek ahlakını ve yeterliliğini düzenleyen kurum.

Sivil Toplum Kuruluşları (STK)

Dış

Toplumsal katılım ve destek

Sosyal sorumluluk projeleri

Toplumsal fayda ve katkı

Orta

Sosyal sorumluluk ve toplumsal farkındalık projelerinde Birimin etkinliğini artırır.

Basın

Dış

İletişim ve farkındalık

Tanıtım, medya desteği

Bilgilendirme ve görünürlük

Düşük-Orta

Birimin akademik ve toplumsal başarılarının duyurulması ve itibar yönetimi için önemlidir.

Yöre Halkı

Dış

Toplumsal fayda ve geri bildirim

Sosyal etki ve toplumsal geri bildirim

Eğitimden fayda, bölgesel katkı

Düşük-Orta

Bölgenin genel kamuoyu desteğini ve Birimin toplumsal etkisini yansıtır.

 

Tablo 2. Paydaş – Ürün/Hizmet Matrisi

Ürün/Hizmet Kalemi

Öğrenciler

Akademik Kadro

Üni. Yön. (Kalite Koord.)

İdari Personel

YÖK

/YÖKAK

Akreditasyon Kuruluşları

TÜBİTAK

Mezun Öğrenci

İl/İlçe Bld.

Valilik

/Kaym.

Öz. Sekt.
/İşverenler

İŞ-KUR

Meslek Odaları

OSB

STK

Basın

Yöre Halkı

Eğitim Öğretim

Nitelikli Mezunlar

*

*

*

*

*

*

 

*

 

 

*

*

*

*

 

 

*

Güncel Müfredat

*

*

*

*

*

*

 

*

 

 

*

 

*

*

 

 

 

Sertifika ve Yaşam Boyu Eğitim

*

*

*

*

*

*

 

*

*

 

*

 

*

*

*

*

*

Araştırma Geliştirme

Bilimsel Yayınlar ve Projeler

*

*

*

*

*

 

*

 

 

 

*

 

 

*

 

*

 

Teknoloji Transferi ve İnovasyon

*

*

*

*

 

 

*

*

 

 

*

 

 

*

 

 

 

Endüstriyel Çözümler ve Danışmanlık

*

*

*

*

 

 

 

*

 

 

*

 

 

*

*

 

 

Toplumsal Katkı

Bölgesel Kalkınma ve Sosyal Sorumluluk

*

*

*

*

 

 

*

*

*

*

*

 

 

*

*

*

*

Toplumu Bilgilendirme ve Farkındalık

*

*

*

*

 

 

 

*

*

*

 

 

 

 

*

*

*

Altyapı ve Kaynak Paylaşımı

*

*

*

*

 

 

 

 

*

*

*

 

 

*

*

 

 

Menüyü Kapat